چراغ راهنمای ارتباط کدامند؟
در خیابان ارتباط، چراغ قرمزهایی وجود دارند که نیاز است به آن ها توجه ویژه تری داشته باشیم تا بتوانیم ارتباط مؤثرتری برقرار کنیم. می خواهیم تک تک این چراغ قرمزها را بررسی کنیم و با رعایت آنها ارتباط را به شکل اصولی به پیش ببریم. این چراغ قرمزها عبارتند از:
۱- عقاید خشک
عقاید خشک، یکی از چراغ قرمزهای ارتباطی می باشد. برخی از عقاید ما که بر حسب رفتار والدین و اطرافیان، از دوران طفولیت در زهن ما شکل گرفته و مانع ارتباط درست است. با غریبه ها صحبت نکن، به هر کسی رو نده، با هر فردی گرم نگیر و … این های عقایدی است که مانع ارتباط ما با افراد می شود. برای اینکه بتوانیم این چراغ قرمز ارتباطی را رد کنیم بهتر است عقاید کهنه و منسوخ را کنار بگذاریم و با حسن نیت با هر فردی در کمال ادب و احترام متقابل، ارتباط برقرار کنیم.
۲- تعصب
تعصب نیز یکی دیگر از چراغ قرمز های ارتباطی است. برخی مواقع تعصبات بیجا مانع ارتباط درست و صحیح می شوند. برخی از افراد تعصبات محلی، قومی و قبلیه ای دارند و به همین علت نمی توانند ارتباط مؤثری با سایر قومیت ها برقرار کنند. در عصر کنونی که ارتباطات حرف اول را می زند، وجود همچین تعصبات بی اهمیت باعث می شود، جامعه ارتباطی شکل نگیرد و همیشه تنش وجود داشته باشد.
۳- غرور
غرور هم یکی از مواردیست که برخی از افراد دچار آن هستند. کسانی که غرور دارند، ادعا می کنند که توانمندی بیشتری نسبت به سایرن برای برقراری ارتباط را دارند. به همین دلیل اصول اخلاقی ارتباط را رعایت نمی کنند و نتیجه مطلوبی هم از ارتباطات خود دریافت نمی کنند. کنار گذاشتن غرورهای بیجا سبب می شود کانال های ارتباطی بسیار خوبی بین طرفین شکل بگیرد و آنها را به سمت تعامل و تعادل به پیش ببرد.
۴- قضاوت
قضاوت، بسیار خطرناک است و سبب می شود باوراهای نادرستی قبل از برقراری ارتباط به ذهن خطور کند و ارتباط به شکل درستی پیش نرود. اغلب اوغات ذهن ما در مورد همه کارها شروع به پیش داوری و قضات می کند و این ما هستیم که با کنترل آن می توانیم به مسیر درست هدایت کنیم. خیلی مهم است که در هنگام برقراری ارتباط و همچنین در ادامه این فرآیند، ذهنم مان را قضاوت و پیش داوری پاک کنیم.
۵- عدم رعایت حقوق طرف مقابل
در برخی مواقع، ما به حقوق طرف مقابل مون احترام نمی گذاریم و مدام بر خواسته خودمان پافشاری می کنیم. این امر باعث می شود طرف مقابل نسبت به ادامه ارتباط مقاومت نشان داده و موجب قطع شدن ارتباط گردد. برای اینکه در پشت این چراغ قرمز گیر نکنیم، لازم است به حقوق طرف مقابل مان احترام بگذاریم و با خوب گوش کردن به خواسته های او، ارتباط درستی را شکل دهیم.
موارد دیگری نیز به عنوان چراغ قرمزهای متداول ارتباطی هستند که آنها را نام می بریم:
۱- ارزیابی شتابزده
۲- نتیجه گیری عجولانه
۳- پیش داوری
۴- حواس پرتی
۵- بی تجهی
۶- حدس و گمان
۷- دیدگاه تفکر قالبی
۸- فشار روانی
۹- فقدان مهارت در دقیق گوش کردن
۱۰- انتیخاب در شنیدن «فقط مطالبی را که دوست دارید، می شنوید»
چراغ های سبز ارتباط کدامند؟
یک سری عوامل و نشانه هایی در خیابان ارتباط وجود دارد که برقراری ارتباط را تسهیل می کند. در زیر به برخی از این موارد اشاره می کنیم:
۱- باور
شاید بارها این جمله را شنیده باشید، زندگی ما را باورهای ما شکل می دهند. در برقراری ارتباط نیز، باور نقش اساسی را دارد. باور به اینکه همه به دلیل انسان بودنشان قابل احترم هستند باعث می شود ذهن آماده پذیرش و شکل دهی ارتباط مؤثر باشد.
۲- دید مثبت
به نظر من انسان از اینکه در مورد هر مسئله ای، ابتدا دید قالب خود را به سمت مثبت سوق دهد بسیار موفق تر عمل خواهد کرد. به این معنی که من در برقراری ارتباط به هر شخصی فارغ از قضاوت و دید منفی به جنبه های مثبت آن فکر کنم. همانطور که می دانید فکر مثبت، مسری است و باعث می شود ذهن طرف مقابل نیز آماده پذیرش نکات مثبت باشد و روند ارتباط به خوبی پیش برورد.
۳- توجه
یک از موارد بسیار مهم در ارتباطات، توجه به حرف های طرف مقابل و نشان دادن عکس العمل مناسب به آن می باشد. همه ما انسان ها نیاز داریم که مورد توجه قرار بگیریم. روزانه میلیاردها تومان برای تبلیغات هزینه می شود تا توجه افراد را به محصول یا خدمت جلب کند. چرا در برقراری ارتباط فی مابین از این عنصر مهم استفاده نکنیم.
بارها این موضوع را در ارتباط با مدیران و نماینده های خودم درک کردم. زمانی که در برقراری ارتباط به آنها توجه می کردم، آمار فروش بسیار خوبی را در آن ماه کسب می کردیم ولی در مواقعی که به دلایل مختلف این توجه کمتر می شد، با افت آمار فروش مواجه می شدیم.
۴- گوش کردن فعال
شاید شما هم این موضوع را تجربه کرده باشید، در حال صحبت کردن با فردی هستید ولی احساس می کنید که گوش نمی دهد با اینکه به چشمان شما نگاه می کند ولی شما حس خوبی را دریافت نمی کنید و نا امید می شوید. برای اینکه بتوانیم ارتباط خوبی برقرار کنیم می بایست گوش کردن فعال را تمرین کنیم تا بتوانیم حرف ها و خواسته های دیگران را قبول یا رد بکنیم.
گوش کردن فعال بدین معنی است که من با تمام وجود و دقیق به حرف های طرف مقابلم گوش دهم و با تأیید یا رد گفته ها در بحث مشارکت فعال داشته باشم. در این شرایط ره دو نفر از لحاظ ارتباطی در موقعیت مناسبی قرار دارند به دلیل اینکه فعالانه به حرف ها ی همدیگر گوش داده و واکنش نشان می دهند.
۵- تمرکز
تمرکز یکی از کلیدی ترین مهارت های قرن است. فقدان تمرکز باعث می شود مدام دچار حواس پرتی بشویم و ارتباط را خراب کنیم. تمرکز نیاز به تمرین دارد و هر لحظه در برقراری ارتباط باید سهی کنیم با تمرکز بهتر، خواسته های طرف مقابل را بفهمیم و واکنش نشان دهیم. برای غلبه بر حواس پرتی های مکرر که اغلب در فضای نامساعد به وجود میاید، نیاز داریم روی تمرکز خودمان بیشتر کار بکنیم.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
1 Comment
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.