جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • بیوگرافی من
    • درباره من
    • تاریخچه من
    • گالری
  • دوره ها
  • مقالات
  • دانلود ها
    • ویدیو ها
    • پادکست ها
  • کتاب ها
  • درباره ما
    • تماس با ما
    • درباره آکادمی
    • دعوت به همکاری
    • اعضای خانواده صمیمی ما
    • قوانین سایت
  • باشگاه همراهان

همین الآن از تخفیف ویژه ما استفاده کنید ...

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
جشنواره به پایان رسید
دوره های کاربردی نمایندگان بیمه

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟ کلیک کنید

یا

ارسال مجدد گذرواژه یکبار مصرف (00:30)

ثبت نام

برای ثبت نام روی این لینک کلیک کنید
عابدین کریمی
  • خانه
  • بیوگرافی من
    • درباره من
    • تاریخچه من
    • گالری
  • دوره ها
  • مقالات
  • دانلود ها
    • ویدیو ها
    • پادکست ها
  • کتاب ها
  • درباره ما
    • تماس با ما
    • درباره آکادمی
    • دعوت به همکاری
    • اعضای خانواده صمیمی ما
    • قوانین سایت
  • باشگاه همراهان
آخرین اطلاعیه ها
جهت نمایش اطلاعیه باید وارد سایت شوید
ورود / ثبت نام
0

چرا ارتباطات مهم است؟ چگونه ارتباط مؤثر برقرار کنیم؟

1401-07-29
ارسال شده توسط مهدی چراغ
مقالات

انسان ها در تمام شرایط زندگی، در حال برقراری ارتباط موثر هستند، یعنی هر حرکتی در دنیای اطراف، ناشی از برقراری ارتباط موثر است و محال است بتوانیم شرایطی را جستجو کنیم که در آن لحظه، بدون ارتباط باشیم؛ حتی در خلوت ترین مکان ها و ساکت ترین لحظات، انسان با خود در حال برقراری ارتباط است؛ حتی در شرایط جدایی و طلاق، در نزاع ها و جنگ ها هم انسان ها در حال برقراری ارتباط هستند. تنها نوع ارتباط در جهت دیگری است.

با داشتن چنین باوری در زندگی، ارتباطات رنگ و بویی تازه به خود می گیرد و انسان ها هرگز در زندگی، منتظر لحظات نمی نشینند زیرا هر حرکتی را نوعی ارتباط می دانند و اینکه هر ارتباطی می تواند انسان را به پله های بالاتری از کمال و موفقیت برساند.

نخست لازم است بدانیم که “ارتباط چیست” و ” چه معنایی دارد” تا برسیم به اینکه نوع مؤثر آن کدام است.

ارتباط عبارت است از انتقال اطلاعات از سمتی به سمت دیگر که درباره انسان؛ انتقال اطلاعات، احساس یا هر چیز دیگری از شخصی به شخص دیگر، ارتباط نامیده می شود.
در ارتباط مؤثر، نخست باید بدانیم که چه چیزی را می خواهیم منتقل کنیم، سپس بدانیم که ان چیز چه تأثیری بر انتقال دهنده یا مخاطب خواهد گذاشت.

دوم اینکه روش انتقال پیام چیست، تا بتوان نتیجه مثبتی از آن گرفت. در واقع، اگر این دو تفکر را به همراه اصول تکنیکی آن و به درستی اجرا شوند، می توان گفت که ارتباط از نوع مؤثر آن، برقرار شده است.

سوم اینکه بطور یقین، باید در ارتباطات مؤثر، هدف و نتیجه مشخص شده باشد؛ برای نمونه، رابطه استاد و شاگرد، پزشک و بیمار، زن و شوهر، رئیس و مرئوس، مدیر و کارمند، والدین و فرزندان، فروشنده و مشتری باید مؤثر باشد زیرا هدف این ارتباط آموزش، درمان، تربیت و فروش بالاست.

در طبیعت هیچ ارتباطی برقرار نمی شود مگر آنکه در آن، اصول ارتباط مؤثر رعایت شود زیرا همگی، در جهت تکامل و هدفی مثبت در حال برقراری ارتباط هستند.

تمام افراد موفق شامل ورزشکاران، مدیران، درمان گران و مشاوران، تنها در صورت داشتن ارتباطی مؤثر بوده است که زبانزد خاص و عام شده اند. اما این ارتباط چیست که تا این حد تأثیرگذار است؟!

در یک کلام می توان گفت، ارتباطی مؤثر است که بتوانیم از طریق آن، پیام را به سطح ضمیر ناخودآگاه فرد ارسال کنیم و تنها در این صورت است که نخستین مرحله ارتباط مؤثر را اجرا کرده ایم. حال اگر بخواهیم در این زمینه موفق عمل کنیم، باید ضمیر ناخودآگاه را بشناسیم و بدانیم که طبق چه اصولی کار می کند.

از آنجایی که ضمیر ناخودآگاه، بیش از ۹۷% رفتارهای شخصیت فرد را تحت کنترل دارد؛ اگر ما بتوانیم در جایگاه عامل، در سطح مؤثر ارتباط برقرار کنیم و پیامی را به ناخودآگاه فرد منتقل کنیم، در بهترین شرایط، ممکن است این پیام به همان میزان، بر فرد اثر گذارد. البته دخالت و استدلال های خودآگاه را نباید گرفت چرا که این استدلال و تجزیه و تحلیل های او نیز می تواند در تأثیرگذاری بر ناخودآگاه، مؤثر باشد. پس چنانچه بتوان در اجرای الگوهای ارتباط مؤثر، مهارت کسب کرد؛ می توان تأثیرپذیری را به حداقل رساند و به نتایج بسیار خوبی دست یافت.

در برقراری ارتباط مؤثر بین یک سوژه و عامل، سوژه نقش یک عروسک خیمه شب بازی را ایفا می کند که به تمام اجزای بدنش، نخ هایی بسته شده است و عامل با حرکت دادن آن نخ ها، سوژه را به حرکت می آورد. ارتباط مؤثر نیز می تواند تا این حد در سوژه تأثیرگذار باشد که با هر حرکتی، یکی از اعضای سوژه را به حرکت وادارد که این امر، در نتیجه ایجاد اعتماد کامل در ارتباطات صورت می گیرد، البته به شرط اینکه عامل در این خصوص، مهارت لازم داشته باشد.

“اعتماد”، از نشانه های برقراری ارتباط مؤثر بین سوژه و عامل است که این اعتماد را ناخودآگاه فرد شکل می دهد. چنانچه عامل در اجرای تکنیک های ارتباطی، تخصص کافی داشته باشد؛ این امر در کم ترین زمان ممکن اتفاق خواهد افتاد. در واقع تا زمانی که این اعتماد و اطمینان در سوژه ایجاد نشود، هرگز ارتباط مؤثر برقرا نخواهد شد.

نخستین مرحله در برقراری ارتباط مؤثر، “رعایت حریم شخصی مخاطب” است. این حریم از جنس مادی نیست و خاصیت مغناطیسی دارد و با اجرای این تکنیک منحصر به فرد آن، می توان این حریم را شناسایی کرد. در واقع، با رعایت فاصله حریم های افراد، احساس امنیت و اعتماد در سطح ناخودآگاه ایجاد می شود. این حریم، تحت کنترل کامل ناخودآگاه است و خودآگاه نمی تواند آن را تشخیص دهد و به همین دلیل که در بیشتر موارد، برخی این حریم را حفظ نمی کنند! رعایت نکردن حدود و حریم در سطح ناخودآگاه، تجاوز محسوب می شود که نخستین قدم در برقرا نشدن ارتباط مؤثر است و اگر با مهارت رعایت نشود، نتیجه آن معکوس خواهد بود

همانطور که بیان شد، این حریم از جنس مغناطیسی است و در تمام افراد وجود دارد و با تکنیک عملی خاصی مشخص می شود؛ در واقع، باید فاصله حریم عامل با مخاطبان شناسایی شود و هنگامی که دو حریم در حالت مماس بر یکدیگر قرار بگیرند، ارتباط می تواند مؤثر باشد. البته تنهای اجرای تکنیک کافی نیست و باید شرایط دیگری نیز فراهم شود.

آیا تاکنون به احساسات خود وقتی که داخل اتوبوس و متروی شلوغی قرار گرفته اید، توجه کردید؟! این احساس بد و خفگی علاوه بر تماس نزدیک فیزیکی، به دلیل تداخل حریم های شخصیتی افراد است که ضمیر ناخودآگاه در هر شرایطی این اتفاق نوعی تجاوز به حریم خود می شناسد که موجب می شود احساس ناخوشایندی در فرد ایجاد شود.

قبلی هنر ارتباط مؤثر
بعدی چگونه ارتباط موفق برقرار کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
پشتیبانی
دسته‌ها
  • پادکست
  • مطالب
  • مقالات
  • نمایندگان
  • ویدیو
پشتیبانی

عابدین کریمی | مربی ارتباطات | توسعه فردی | فروش

ما به بازاریابان، نمایندگان و مدیران فروش بیمه از طریق تبلیغات، بازاریابی، فروش، برندینگ و توسعه فردی کمک می کنیم تا شتابدهدی بیشتری داشته باشند.
دسترسی سریع
  • دوره ها
  • اخبار
  • تماس با ما
  • تهران، یوسف آباد ، خیابان اسدآبادی، بعد از تقاطع فتحی شقاقی، پلاک 78، طبقه دوم
  • 02188107420
  • info@abedinkarimi.i
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد برنامه های ما مطلع باشید.

نمادها
حقوق مادی و معنوی محتوای وبسایت طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران برای مجموعه عابدین کریمی محفوظ است. © راه اندازی توسط سورین نت مشاهده نمونه کارها و خرید قالب
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://abedinkarimi.ir/?p=8267
ورود ×
کد تایید
لطفاً کد تأیید ارسال شده به را تایپ کنید
ثبت

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
ورود با گذرواژه یکبار مصرف
ارسال مجدد گذرواژه یکبار مصرف(00:30)
آیا حساب کاربری ندارید؟
ثبت نام
ارسال مجدد گذرواژه یکبار مصرف(00:30)
بازگشت به ورود

ارسال مجدد گذرواژه یکبار مصرف (00:30)
بازگشت به ورود
  • (+93) Afghanistan
  • (+355) Albania
  • (+213) Algeria
  • (+1) American Samoa
  • (+376) Andorra
  • (+244) Angola
  • (+1) Anguilla
  • (+1) Antigua
  • (+54) Argentina
  • (+374) Armenia
  • (+297) Aruba
  • (+61) Australia
  • (+43) Austria
  • (+994) Azerbaijan
  • (+973) Bahrain
  • (+880) Bangladesh
  • (+1) Barbados
  • (+375) Belarus
  • (+32) Belgium
  • (+501) Belize
  • (+229) Benin
  • (+1) Bermuda
  • (+975) Bhutan
  • (+591) Bolivia
  • (+599) Bonaire, Sint Eustatius and Saba
  • (+387) Bosnia and Herzegovina
  • (+267) Botswana
  • (+55) Brazil
  • (+246) British Indian Ocean Territory
  • (+1) British Virgin Islands
  • (+673) Brunei
  • (+359) Bulgaria
  • (+226) Burkina Faso
  • (+257) Burundi
  • (+855) Cambodia
  • (+237) Cameroon
  • (+1) Canada
  • (+238) Cape Verde
  • (+1) Cayman Islands
  • (+236) Central African Republic
  • (+235) Chad
  • (+56) Chile
  • (+86) China
  • (+57) Colombia
  • (+269) Comoros
  • (+682) Cook Islands
  • (+225) Côte d'Ivoire
  • (+506) Costa Rica
  • (+385) Croatia
  • (+53) Cuba
  • (+599) Curaçao
  • (+357) Cyprus
  • (+420) Czech Republic
  • (+243) Democratic Republic of the Congo
  • (+45) Denmark
  • (+253) Djibouti
  • (+1) Dominica
  • (+1) Dominican Republic
  • (+593) Ecuador
  • (+20) Egypt
  • (+503) El Salvador
  • (+240) Equatorial Guinea
  • (+291) Eritrea
  • (+372) Estonia
  • (+251) Ethiopia
  • (+500) Falkland Islands
  • (+298) Faroe Islands
  • (+691) Federated States of Micronesia
  • (+679) Fiji
  • (+358) Finland
  • (+33) France
  • (+594) French Guiana
  • (+689) French Polynesia
  • (+241) Gabon
  • (+995) Georgia
  • (+49) Germany
  • (+233) Ghana
  • (+350) Gibraltar
  • (+30) Greece
  • (+299) Greenland
  • (+1) Grenada
  • (+590) Guadeloupe
  • (+1) Guam
  • (+502) Guatemala
  • (+44) Guernsey
  • (+224) Guinea
  • (+245) Guinea-Bissau
  • (+592) Guyana
  • (+509) Haiti
  • (+504) Honduras
  • (+852) Hong Kong
  • (+36) Hungary
  • (+354) Iceland
  • (+91) India
  • (+62) Indonesia
  • (+98) Iran
  • (+964) Iraq
  • (+353) Ireland
  • (+44) Isle Of Man
  • (+972) Israel
  • (+39) Italy
  • (+1) Jamaica
  • (+81) Japan
  • (+44) Jersey
  • (+962) Jordan
  • (+7) Kazakhstan
  • (+254) Kenya
  • (+686) Kiribati
  • (+965) Kuwait
  • (+996) Kyrgyzstan
  • (+856) Laos
  • (+371) Latvia
  • (+961) Lebanon
  • (+266) Lesotho
  • (+231) Liberia
  • (+218) Libya
  • (+423) Liechtenstein
  • (+370) Lithuania
  • (+352) Luxembourg
  • (+853) Macau
  • (+389) Macedonia
  • (+261) Madagascar
  • (+265) Malawi
  • (+60) Malaysia
  • (+960) Maldives
  • (+223) Mali
  • (+356) Malta
  • (+692) Marshall Islands
  • (+596) Martinique
  • (+222) Mauritania
  • (+230) Mauritius
  • (+262) Mayotte
  • (+52) Mexico
  • (+373) Moldova
  • (+377) Monaco
  • (+976) Mongolia
  • (+382) Montenegro
  • (+1) Montserrat
  • (+212) Morocco
  • (+258) Mozambique
  • (+95) Myanmar
  • (+264) Namibia
  • (+674) Nauru
  • (+977) Nepal
  • (+31) Netherlands
  • (+687) New Caledonia
  • (+64) New Zealand
  • (+505) Nicaragua
  • (+227) Niger
  • (+234) Nigeria
  • (+683) Niue
  • (+672) Norfolk Island
  • (+850) North Korea
  • (+1) Northern Mariana Islands
  • (+47) Norway
  • (+968) Oman
  • (+92) Pakistan
  • (+680) Palau
  • (+970) Palestine
  • (+507) Panama
  • (+675) Papua New Guinea
  • (+595) Paraguay
  • (+51) Peru
  • (+63) Philippines
  • (+48) Poland
  • (+351) Portugal
  • (+1) Puerto Rico
  • (+974) Qatar
  • (+242) Republic of the Congo
  • (+40) Romania
  • (+262) Runion
  • (+7) Russia
  • (+250) Rwanda
  • (+290) Saint Helena
  • (+1) Saint Kitts and Nevis
  • (+508) Saint Pierre and Miquelon
  • (+1) Saint Vincent and the Grenadines
  • (+685) Samoa
  • (+378) San Marino
  • (+239) Sao Tome and Principe
  • (+966) Saudi Arabia
  • (+221) Senegal
  • (+381) Serbia
  • (+248) Seychelles
  • (+232) Sierra Leone
  • (+65) Singapore
  • (+1) Sint Maarten
  • (+421) Slovakia
  • (+386) Slovenia
  • (+677) Solomon Islands
  • (+252) Somalia
  • (+27) South Africa
  • (+82) South Korea
  • (+211) South Sudan
  • (+34) Spain
  • (+94) Sri Lanka
  • (+1) St. Lucia
  • (+249) Sudan
  • (+597) Suriname
  • (+268) Swaziland
  • (+46) Sweden
  • (+41) Switzerland
  • (+963) Syria
  • (+886) Taiwan
  • (+992) Tajikistan
  • (+255) Tanzania
  • (+66) Thailand
  • (+1) The Bahamas
  • (+220) The Gambia
  • (+670) Timor-Leste
  • (+228) Togo
  • (+690) Tokelau
  • (+676) Tonga
  • (+1) Trinidad and Tobago
  • (+216) Tunisia
  • (+90) Turkey
  • (+993) Turkmenistan
  • (+1) Turks and Caicos Islands
  • (+688) Tuvalu
  • (+1) U.S. Virgin Islands
  • (+256) Uganda
  • (+380) Ukraine
  • (+971) United Arab Emirates
  • (+44) United Kingdom
  • (+1) United States
  • (+598) Uruguay
  • (+998) Uzbekistan
  • (+678) Vanuatu
  • (+58) Venezuela
  • (+84) Vietnam
  • (+681) Wallis and Futuna
  • (+212) Western Sahara
  • (+967) Yemen
  • (+260) Zambia
  • (+263) Zimbabwe
دسته بندی دوره ها
دوره های من
دسته بندی دوره ها

دوره ها

  • 4 دوره

کتاب ها

  • 6 محصول
دوره های من
برای مشاهده خریدهای خود باید وارد حساب کاربری خود شوید
Facebook Twitter Youtube Instagram Whatsapp
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.

سوالی دارید؟ از ما بپرسید، کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.

عابدین کریمی | مربی ارتباطات | توسعه فردی | فروش

آکادمی عابدین کریمی

  • 02188107420
  • شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 15
  • info@abedinkarimi.ir