همه کارهای ما نوعی ارتباط است
همه کارهای ما نوعی ارتباط است
ما هر روز، به گونه ای مختلف با یکدیگر در ارتباط هستیم تا اندیشه ها، احساسات و تمایلات خود را به یکدیگر منتقل کنیم، میزان علاقه و احترام خود را نشان دهیم و رنج و اندوه، شادمانی و خرسندی و شک و دودلی خود را با دیگران در میان بگذاریم.
یک ارتباط ساده یا یک مجموعه ارتباطات، خواسته یا ناخواسته، از پیش تعیین شده یا اتفاقی، فعال یا منعل، به هر حال یکی از ابزارهای کلید ارضای نیازها، کسب نتایج و متجلی ساخت آرزوهای ماست. روابط ما، مطلوب یا نامطلوب، شکل دهنده بخش عمده ای از اوقات روزانه ماست.
ما ارتباط برقرار می کنیم تا:
کسب اعتبار کنیم
شکوه و گلایه کنیم
به یکدیگر کمک کنیم
تحسین کنیم
به توافق ببرسیم
ناسزا بگوییم
ادب خود ر ا نشان دهیم
هشدار دهیم
ترغیب و تشویق کنیم
فرمان دهیم
با دیگران دوست شویم
تقلب کنیم
عقاید خود را ابراز کنیم
گپ بزنیم
معاشرت کنیم
مبادله و معامله کنیم
از دیگران پذیرایی کنیم
بازجویی کنیم
چیزی بخریم چیزی بفروشیم
احترام کسب کنیم
تحصیل معاش کنیم
اطمینان حاصل کنیم
اوقات خودرا بگذرانیم
از بحرانها جان سالم به در بریم
اطلاعات و اخبار را رد و بدل کنیم
دست نیاز به سوی دیگران دراز کنیم.
مهارت در ایجاد رابطه مناسب با دیگران بر توانا یی ها و اعتماد به نفس ما می افزاید، استعداد و دست آوردهایمان را می نمایاند و احترام و قدردانی دیگران را جلب می کند.
هر چه بهتر با دیگران رابطه برقرا کنیم، مسئولیت هایمان را بهتر به مرحله اجرا می گذاریم و در نتیجه در حرفه خود موفق تر بوده و در آمد بیشتری را به خود اختصاص می دهیم. نحوه ی ارتباط ما در میزان حمایت و کمکی که از سوی دیگران دریافت می کنیم، مستقیماً تأثیر می گذارد و راهی را می گشاید تا افکارمان را به سهولت مجال تجلی یابند، پذیرفته شوند و در نتیجه تحقیق پذیرند.
تحقیقات نشان می دهد قریب هفتاد درصد از خطاها در میحط کار صرفاً ناشی از ارتباط ضعیف است. مدیران عوامل زیر را مانع یک ارتباط صحیح و مناسب در محیط کار معرفی می کنند:
۱- فقدان دانش و اطلاعات
۲- مشخص نکردن اولویت ها به طور دقیق
۳- گوش نکردن
۴- فقدان درک کامل سخن گوینده و قصور در پرسش
۵- فکر از پیش پنداشته
۶- عدم توجه به نیاز های دیگران
۷- خوب فکر نکردن و زود نتیجه گیری کردن
۸- از دست دادن صبر و شکیبایی و وارد بحث و جدل شدن
۹- کمبود وقت
۱۰- حال و حوصله نداشتن
۱۱- تلاش نکردن برای چاره جویی
اگر این مشکلات شناخته و برطرف نشوند، میتوانند تأثیر ارتباط ما را با دیگران به شدت کاهش دهند. به طور کلی ناتوانی در ایجاد ارتباطی مؤثر، پیامدهای زیر را در بر دارد:
۱- از دست دادن کار
۲- عدم ایجاد تفاهم
۳- احساس بی علاقگی نسبت به محیط کار
۴- بی خوابی
۵- فروکش کردن شور و اشتیاق
۶- عدم کارایی و در نتیجه ایجاد خطا
۷- کاهش در قدرت تولید
۸- کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس
۹- ناکامی و خصومت
۱۰- پرسنل افسرده و غمگین
۱۱- روحیه ی ضضعیف
۱۲- کاهش خلاقیت
۱۳- تضعیف روحیه فعالیت گروهی
۱۴- تغییر د ادن مکرر پرسنل
۱۵- عدم حضور در محل کار
طبیعی است ما قطعاً نه می خواهیم و نه می توانیم که عواقب چنین نتایجی را تحمل کنیم.
ارتباطات مجموعه ای از مهارتهاست. اما مهمترین آن درک نقطه نظرهای طرف مقابل و تفهیم نقطه نظرهای خویش است. برای اینکه به درستی دیگران را درک کنید، به مهارت دیگری نیاز دارید و آن فن دقیق گوش کردن است.
تحقیقات نشان می دهد که حدود شصت درصد از سوء تفاهم ها و اختلافات در محیط کار و خانه ناشی از خوب گوش نکردن است چرا که سرسری شنیدن موجب می شود بیش از نیمی از پیام نشنیده، از دست برود.
کتاب کلید طلائی ارتباطات
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.