۱۵ روش برتر و موثر استراتژی ارتباطی
15روش برتر و موثر استراتژی ارتباطی
مهارت های ارتباطی ، به تعریفی ، کاربردهای کمی دقیق تر مفهوم ارتباطات هستند. با نگاهی به کتاب های برتر تکنیک ها و مهارت های ارتباطی می توانید مهارت های خود را بیشتر کنید. این مهارت ها شامل توانایی انتقال اطلاعات هم به صورت کارآمد و هم مؤثر است. یک ارتباط خوب مهارت های ارتباطی کلامی ، غیر کلامی و کتبی خوبی خواهد داشت. هر کدام از اینها چه نتیجه ای دارد؟
اگر از ۱۰ نفر بپرسید ، “ارتباط چیست؟” شما ۱۰ پاسخ مختلف دریافت خواهید کرد. از نظر برخی، ارتباطات محدود به آنچه می توانند از طریق نوشتن باشند ، خواه از طریق رمان ، ایمیل یا پیام متنی باشد. برای دیگران ، ممکن است به عنوان اطلاعاتی تعریف شود که از طریق کلمه گفتاری قابل انتقال است. برای کمک به روشن شدن این اصطلاح به ظاهر مبهم ، ما راهنمای تکنیک ها و راهکارهای ارتباطی موثر را طراحی کرده ایم که به شما کمک می کند تا از حداکثر اثربخشی توانایی خود در برقراری ارتباط در همه سطوح کمک بگیرید.
ارتباط چیست؟
فرهنگ لغت Merriam-Webster ارتباطات را به عنوان عمل یا فرآیند استفاده از کلمات ، صداها ، علائم یا رفتارها برای بیان یا تبادل اطلاعات یا بیان عقاید ، افکار ، احساسات و غیره به شخص دیگر تعریف می کند.
این تعریف بسیار گسترده است اما می تواند همه چیز را که مفهوم ارتباطات را تشکیل می دهد شامل شود. هربار که اطلاعات را به شخص دیگری منتقل می کنید ، خواه این فرد سفارش دهنده در محل کار شما باشد یا سرپرست شما در محل کار ، از ارتباطات استفاده می کند. در اینجا لیستی از برخی موارد عالی در مورد بهبود مهارت های ارتباطی شما وجود دارد.
ارتباط کلامی شامل ارائه اطلاعات شما با استفاده از کلمه گفتاری است. اگر می توانید راهنمایی های صحیح و آسان را از طریق تلفن دنبال کنید ، پس شما یک ارتباط کلامی خوب هستید. ارتباطات غیر کلامی شامل استفاده از زبان بدن و بیان صورت است. بازیگران استاد این سبک ارتباط هستند. زیرا آنها آموزش داده شده اند تا عواطف را به تصویر بکشند یا پیام های کاملی را به سادگی با نگه داشتن بدن و موقعیت چهره های خود ارائه دهند. ارتباط کتبی صرفاً انتقال اطلاعات یا دستورالعمل ها با استفاده از کلمه نوشته شده است. این نوع تبادل اطلاعات اغلب ساده ترین است ، مخصوصاً برای افرادی که از برخورد چهره به چهره ناراحت نیستند. برای اینکه یک مدیر یا تیم مؤثر باشید ، باید به هر سه شکل ارتباط مسلط باشید. در صورت ایستادن با بازوهایی که روی سینه و سرتان به سمت پایین قرار گرفته است ، ایجاد انگیزه در افراد دشوار است. اینها نشان می دهد که شما فردی خاموش هستید و به توانایی شما در انتقال کارآمد اطلاعات لازم اطمینان ندارید.
۱۵ تکنیک ها و استراتژی های مؤثر در ارتباطات
تسلط بیشتر و سخت تر شدن ارتباطات ، زیرا تعداد بسیار کمی از افراد در واقع از این سه شکل استفاده می کنند. در حالی که مردم دائماً به هم متصل هستند ، به دلیل اتکای سنگین به تلفن های هوشمند و سایر دستگاه های تلفن همراه ، آنها جدا می شوند. در اینجا ما ۱۵ تکنیک و استراتژی برتر ارتباطی را طراحی کرده ایم که به شما کمک می کند ارتباط درست برقرار کنید:
۱- درمان خاموش
با کمال تعجب ، ساکت ماندن می تواند یکی از موثرترین استراتژی های ارتباطات باشد ، به خصوص اگر سعی کنید کسی را به اشتراک بگذارید تا اطلاعات بیشتری را با شما به اشتراک بگذارد. به جای پاسخ سریع بلافاصله پس از اظهارات شریک زندگی ، ساکت باشید اما مراقب باشید. این در حقیقت می تواند مردم را ترغیب کند تا اطلاعات داوطلبانه بیشتری را نسبت به آنچه در غیر این صورت انجام می دادند ، داوطلب کنند. این کار را با جفت کردن تمرین کنید و به سادگی در مورد وقایع جاری زندگی خود صحبت کنید. مثلا: شخص الف: دختر من تازه بچه دار شد! شخص B: (بلافاصله پاسخ می دهد) ، چقدر شایان ستایش! پسر است یا دختر؟ اطلاعات در مورد جنسیت نوزاد باید به جای آزادانه در اختیار شخص A قرار گیرد. حالا بیایید دوباره به این تمرین نگاه کنیم. شخص الف: دختر من تازه بچه دار شد! شخص B: (ساکت اما توجه) شخص A: او یک دختر بچه ۸ماهه به نام ابیگیل داشت. او نوه دوم من اما نوه اول من است! به جای مجبور کردن تشویق ارتباطات ، گفتگو به طور طبیعی به تنهایی ادامه می یابد.
۲- سوالات خود را بپرسید
مهم نیست که چقدر اطلاعات به راحتی داوطلب می شوند ، شما هرگز نمی توانید چیزهایی را که باید بدانید بیاموزید بدون پرسیدن چند سوال. چه نوع سؤالی را باید بپرسید؟ سؤالات بسته به گونه ای طراحی شده اند که پاسخی ساده یا بدون پاسخ را می گیرند. اگر می خواهید اطلاعات اولیه را سریع جمع کنید یا می خواهید بدون توضیحی طولانی یا طولانی به دست بیاورید ، می تواند یک ابزار خوب باشد. سؤالات باز پاسخی گسترده تر و جامع تر به شما می دهد. به جای پرسیدن “آیا می توانم به شما کمک کنم؟” (کدام یک سؤال بسته است زیرا می توان با بله یا خیر پاسخ داد) بپرسید “چه چیزی امروز شما را به فروشگاه ما می آورد؟”
۳- استماع
اگر به پاسخ های دریافت شده در مورد پیام خود گوش ندهید و درک نکنید ، ارتباطات بی فایده است. گوش دادن فقط از گوش های شما برای جمع آوری صداها استفاده نمی شود. شما باید مواردی را که به شما گفته می شود بفهمید به گونه ای که بتوانید یک پاسخ منسجم و آگاهانه تشکیل دهید. کلاس یا سمینار در مورد گوش دادن فعال یکی از موثرترین راه ها برای بهبود مهارت های گوش دادن شما است و از طریق پروکسی ، مهارت های ارتباطی شما نیز وجود دارد.
۴- بازخورد
بازخورد بخش مهمی از ارتباطات ، هم از گیرندگان مورد نظر و هم از طرف شما است. شما باید بتوانید اطلاعات خود را به گونهای منتقل کنید که اهداف شما بتوانند بازخورد یا انتقادی را درباره اطلاعات شما ارائه دهند. در صورت عدم قطعیت هر چیزی ، آنها همچنین باید سوالات مستقیمی ایجاد کنند. برای تمرین دادن و دریافت بازخورد ، جفت شوید و سعی کنید نوعی اطلاعات را به شریک زندگی خود منتقل کنید. این می تواند به آسانی به عنوان دستور العمل خورشت گوشت گاو مورد علاقه شما ، یا به همان اندازه پیچیده ای باشد که جایگزین در ماشین شما شود. هنگامی که این اطلاعات را به بهترین شکل ممکن به شریک زندگی خود منتقل کردید ، او باید در مورد تکنیک شما و کیفیت اطلاعات بازخورد ارائه دهد. این تمرین همچنین روش خوبی برای یادگیری چگونگی پذیرش انتقاد به راحتی و به خوبی است.
۵- مشاهده
اگر مهارت های ارتباطی کلامی یا غیر کلامی ضعف دارید ، این یک تاکتیک خوب است. راهی پیدا کنید که خود را در میان جمع زیادی از مردم قرار دهید. اینها لازم نیست افرادی باشند که شما می شناسید و در بسیاری موارد ، شاید بهتر باشد از افرادی استفاده کنید که با آنها ناآشنا باشید. تنها شرط لازم این است که این افراد نیاز به ارتباطات ماهر داشته باشند. پس از انتخاب گروه خود ، هدف از این تمرین مشاهده است. برای یادگیری ارتباط این افراد ماهر از چشم و گوش خود استفاده کنید. پس از جمع آوری اطلاعات کافی ، باید سعی کنید برخی از تاکتیک هایی را که با مشاهده خود آموخته اید ، به کار بگیرید.
۶- کتاب بخوانید
مردم به اندازه گذشته نمی خوانند و این در مهارت های ضعیف ارتباطی کتبی مشاهده می شود. جوانانی که در رایانه ها و دستگاه های تلفن همراه بزرگ شده اند ، بیشتر در معرض این خطر هستند ، زیرا آنها تمایل دارند افکار خود را از طریق کوتاه و متن بیان کنند ، که در یک زمینه کاری مناسب نیست. لزوماً نباید کتابی باشد که شما می خوانید. یک مجله یا روزنامه یا یک انتخاب کنید آخرین و بزرگترین سرگرمی خود را. آنچه می خوانید مهم نیست؛ بخش مهم این است که می خوانید. خواندن نه تنها شما را آگاه می کند بلکه می تواند به شما در تطبیق و بهبود مهارت های ارتباط کتبی کمک کند. مهارت های کلامی شما نیز ممکن است سودمند باشد زیرا شما چیزهای جدید و مهیج برای گفتگو با همکاران یا دوستان خود خواهید داشت.
۷- مدیریت استرس
ارتباطات می تواند بسیار استرس زا باشد ، به خصوص اگر مهارت های شما مطابقت نداشته باشد. مشکلات فقط زمانی شروع می شوند که نمی توانید این استرس را کاهش دهید و در توانایی شما برای ارائه اطلاعات منسجم مداخله می کنید. اگر خود را بیش از حد در شرایطی تحت فشار قرار داده اید ، خود را برای چند لحظه از آن دور کنید. این می تواند هر شرایطی باشد که موجب استرس یا اضطراب شود ، مانند بحث یا اختلاف نظر با یک رئیس یا همکار. به سادگی یک لحظه فاصله بگیرید و وقت خود را برای آهنگسازی بگذارید. پس از انجام این کار ، شما قادر خواهید بود با سر و وضوح به اوضاع نزدیک شوید و ارتباطات بی نهایت آسانتر می شود.
۸- یکدلی
همدلی و یا آگاهی عاطفی نیز برای انتقال واضح اطلاعات ضروری است. به راحتی می توانید تشخیص دهید که احساسات خود باعث ایجاد مشکل در ارتباطات می شود. همدل بودن این امکان را به شما می دهد که تشخیص دهید چه احساسی دیگران ممکن است باعث ایجاد مشکلی شود. همدلی یک بخش آگاهی عاطفی و حداقل دو بخش ترجمه زبان بدن است. شما اغلب می توانید با نگاه کردن به چگونگی نگه داشتن خود ، وضعیت عاطفی یک فرد را تشخیص دهید. یک فرد خوشحال با سر و شانه های خود به عقب راه می رود. آنها ارتباط چشمی برقرار می کنند و لبخند می زنند ، یا به راحتی به لبخند ارائه شده پاسخ می دهند. از طرف دیگر ، فرد غمگینی ، اغلب با شانه های خود آویزان می شود و سر تعظیم می کند. آنها غالباً به لبخند پیشنهادی پاسخ نمی دهند ، و اگر این کار را انجام دهند ، به چشم آنها نمی رسد. یادگیری خواندن این علائم عاطفی پیچیده می تواند ارتباط شما را به یک ارتباط موثرتر تبدیل کند.
۹- اشتیاق
یکی از ساده ترین راهها برای اینکه کسی در هنگام برقراری ارتباط به شما پاسخ مثبت دهد ، این است که نسبت به آنچه که به شما می گویند مشتاقانه ظاهر شوید. اگر آهسته باشید ، چشمان خود را بچرخانید ، یا به نظر می رسد در غیر این صورت بی تاب یا حوصله به نظر می رسد در حالی که سعی در انتقال اطلاعات خود دارند ، هیچ کس نمی خواهد با شما صحبت کند. این در واقع می تواند به سادگی حفظ ارتباط چشمی و اصلاح زبان بدن شما باشد تا مورد توجه و علاقه قرار گیرد. پاسخ های مثبت تأکید می تواند به بزرگنمایی این احساس شوق کمک کند. در نتیجه ، گوینده شما بیشتر علاقه مند به صحبت با شما خواهد بود و گفتگو را با یک دید کلی مثبت پایان می دهد.
۱۰-ابزارهای زبانی
کلماتی که شما برای توصیف خود یا همکاران خود انتخاب می کنید ، می تواند تأثیر چشمگیری در پذیرش کلی مهارتهای ارتباطی شما بگذارد. اگر می خواهید حس همبستگی و همکاری را تقویت کنید ، از ضمایری مانند “ما” و “شما” استفاده کنید تا به گروه مراجعه کنید. این به آنها کمک می کند تا خود را جزئی از یک تیم بدانند و نه به عنوان یک فرد. “ما باید برنامه ای برای مقابله با این پروژه ارائه دهیم” ، این بدان معناست که همه برابر هستند و می توانند در این گروه سهیم باشند. از طرف دیگر ، اگر می خواهید خود را کنار بگذارید ، به عنوان رهبر یا رئیس ، استفاده از ضمیر مانند “من” می تواند این کار را به صورت مؤثر انجام دهد. “من نیاز به برنامه ای برای مقابله با این پروژه دارم” ، این بدان معناست که شما به تنهایی برنامه ای را ارائه می دهید و برنامه ریزی لازم برای شما انجام می شود ، و انتظار می رود هر کس دیگری که این تیم داشته باشد طرح خود را پس از اتمام آن اجرا کند.
۱۱- حس شوخ طبعی را حفظ کنید
حفظ حس شوخ طبعی خود ، حتی وقتی چیزهای بد به نظر نمی رسد ، می تواند راهی عالی برای تقویت مهارت های ارتباطی شما باشد. همه دوست دارند بخندند ، و خندیدن استرس را رها می کند و اندورفین ها را آزاد می کند ، این می تواند به بهبود روحیه کلی گفتگو کمک کند. اطمینان حاصل کنید که طنز شما متناسب با اوضاع است. بالاخره هیچ کس نباید در یک مراسم تشییع جنازه شوخی کند و همه کس از آن شوخی کثیف انتخاب کرده اید قدردانی نمی کند. استفاده از عقل سلیم و اختیار در مورد شوخ طبعی ، اغلب ایمن ترین شرط بندی است.
۱۲- لبخند
هیچ چیز اعضای تیم عصبی را بهتر از یک لبخند دوستانه نمی کند. یک لبخند بهترین ابزار شماست و بهترین سلاح شما در یک قسمت قرار دارد. یک لبخند واقعی اغلب می تواند شخص دیگری را ساکت و یا محفوظ جلوه دهد تا بازتر و مایل به برقراری ارتباط باشد. آنها برای قرار دادن افراد عصبی یا مضطرب بسیار راحت هستند. لبخند شما همچنین یک سلاح ارتباطی موثر ایجاد می کند. در جایی که یک لبخند واقعی می تواند احساس گرما و امنیت را تشویق کند ، یک لبخند خطرناک می تواند باعث دلهره یا حتی ترس شود. اگر در مواجهه با مشتری یا همکار ناخوشایندی قرار بگیرید ، این می تواند یک مزیت باشد. این نوع لبخند ها معمولاً به چشمان شما نمی رسند ، اما هیچ شکی درمورد اینکه چه کسی در شرایط فعلی مسئول است ، ندارد.
۱۳- صداقت
صادقانه بگویم ، اغلب یکی از بزرگترین موانع برقراری ارتباط موثر است ، اما یکی از ساده ترین موارد برای غلبه بر آن است. ارتباطات مؤثر تا حد زیادی مبتنی بر اعتماد است. شما باید به شخصی که با او صحبت می کنید اعتماد کنید تا اطلاعات صحیحی را با روشی آسان برای درک ارائه دهد. شما اعتماد کامل به این شخص دارید که شما را گمراه نکند. صداقت باید در هر کاری که انجام می دهید مهم باشد. در این حالت ، این بهترین سیاست است. اگر احساس نیاز به دروغ گفتن دارید ، به هر دلیلی ، یک قدم عقب بردارید و لحظه به لحظه خود را از شرایط دور کنید. مشخص کنید که چرا احساس می کنید باید به همکار یا رئیس خود دروغ بگویید و از آنجا باید بتوانید به راحتی مسیر درست عمل را تعیین کنید.
۱۴- به طور برابر صحبت کنید
یک ارتباط کلامی خوب می تواند با یک سالن پر از مردم صحبت کند و هر یک از افراد را ترک کند که احساس کند بیش از حد به صورت فردی صحبت می شود ، یا اینکه این ارائه به خصوص برای آنها طراحی شده است. این نوعی سطح مهارت است که باید برای دستیابی به آن تلاش کنید. اولین قدم برای انجام این کار به مشاهده باز می گردد. سمینار یا کلاس را که توسط یک ارتباط دهنده ماهر تدریس می شود پیدا کنید و نحوه کار او با مخاطبان را رعایت کنید. از آنجا می توانید مواردی را که آموخته اید استفاده کنید و آنها را در ارتباطات خود پیاده سازی کنید.
۱۵- هرگز یادگیری را متوقف نکن
این اغلب بزرگترین اشتباهی است که افراد هنگام یادگیری برقراری ارتباط صحیح مرتکب می شوند. آنها فکر می کنند که پس از برقراری ارتباط موثر ، چیزی برای یادگیری آنها باقی نمانده است. آلبرت انیشتین عالی گفت: هنگامی که شما یادگیری را متوقف کنید ، شروع به مردن می کنید.
هر روز پیشرفتهای جدیدی در زمینه های ارتباطات رخ می دهد ، زیرا مردم روشهای جدید و مؤثرتری برای انجام کارها کشف می کنند. اگر از ادامه ی یادگیری امتناع ورزید ، خود را رها خواهید کرد و قادر به رقابت با کسانی نخواهید بود که به دانش جدید تکیه داده اند.
هیچ مهارتی در این زمین وجود ندارد که بتواندجایگزین توانایی برقراری ارتباط موثر باشد. تمام این تکنیک ها و استراتژی ها برای یادگیری مدتی طول می کشد ، اما پس از تسلط بر آنها ، کاری نیست که نتوانید انجام دهید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.